Avedons Amerika

Den første omfattende presentasjonen av den amerikanske fotografen i Norge.

14. juni–8. september 2019

Richard Avedon (1923–2004) anses som en av de største fotografene i det 20. århundret. Hans motefotografier og portretter har definert vårt bilde av amerikansk stil, kultur og skjønnhet.

Avedon startet karrieren som id-fotograf under andre verdenskrig. Etter to års tjeneste, flyttet han til New York hvor han studerte ved The New School under Alexey Brodovitch, motemagasinet Harper’s Bazaars legendariske art director, som hadde stor påvirkning på den unge fotografen. 22 år gammel startet Avedon å arbeide som frilansfotograf, blant annet for motemagasinet. Det var på denne tiden at han begynte å eksperimentere med å plassere modeller i urbane og uventede miljøer, som nattklubber, sirkus eller på gaten. Bildene hans skilte seg ut, ved at han fikk modellene til å gjengi følelser, personlighet og bevegelse. Videre fulgte en lang karriere hos Vogue, som han arbeidet for frem til 1990-tallet.


Dovima with Elephants, evening dress by Dior, at Cirque D'Hiver, Paris, August, 1955. Photograph by Richard Avedon © The Richard Avedon Foundation


Parallelt med den kommersielle karrieren, arbeidet Avedon som kunstfotograf og gjorde flere prosjekter med intime og ekspressive svart-hvitt portretter.

Utstillingen Avedons Amerika inkluderer 54 portretter og spenner over seksti år av hans karriere. Utvalget favner et bredt spekter av personligheter som har formet det amerikanske samfunnet i siste halvdel av forrige århundre. Blant de portretterte er politikere, aktivister og kunstnere som Malcolm X, Hillary Clinton, Andy Warhol, Bob Dylan, Marilyn Monroe og Donald Trump, men også ukjente mennesker, som en birøkter Illinois og et napalmoffer fra Saigon. Uansett hvem han fotograferte, handlet det for Avedon om å utforske ansikter, og å komme på baksiden av dem. I hans portretter fremstår kjendiser mindre celebre og sidestilte med alminnelige amerikanske borgere. Det var viktigere å se hvilke muligheter som fantes i et ansikt enn å fremheve deres status.


Donald Trump, businessman, New York, November 20, 2001. Photograph by Richard Avedon © The Richard Avedon Foundation


Florynce Kennedy, civil rights lawyer, New York City, August 1, 1969. Photograph by Richard Avedon © The Richard Avedon Foundation


Gjennom Avedons linse inviteres publikum til å se mangfoldet i ansiktsstrukturer, kjønnsidentitet, hudfarge, ideer, forhold og samtaler som har bidratt til det 20. århundrets kulturelle diskurs i Amerika. Sett i sammenheng med dagens globale, politiske landskap er Avedons Amerika en aktuell utstilling som kan gi innsikt i amerikansk kultur og samfunn også i dag.


Richard Avedon at Robert Frank's, Mabou Mines, Nova Scotia, July 17, 1975. Photograph by Richard Avedon © The Richard Avedon Foundation


Utstillingen Avedon’s America ble først vist i 2017 ved Guild Hall Museum, East Hampton, New York, og versjonen som nå vises på Høvikodden er en ny versjon, kuratert i samarbeid Avedon Foundation i New York. Sommerens presentasjon er tilpasset Henie Onstads historie og er en del av Henie Onstads fotoprogram:

Sammarbeids-logoer-x-4