Lise Wilhelmsen Art Award Programme: Juryen

Michelle Kuo er Marlene Hess Curator of Painting and Sculpture ved Museum of Modern Art, New York (MoMA).

Kuo er utdannet med en BA fra Stanford University, og har en PhD i kunsthistorie fra Harvard. I doktorgraden skrev hun om etterkrigstidens eksperimenter innen kunst og teknologi (EAT).

Kuo var sjefsredaktør i Artforum i perioden 2010 to 2017 og har omfattende erfaring som forfatter og foredragsholder. Hun skriver jevnlig i publikasjoner som October og The Art Bulletin, og er "visiting critic" ved Yale School of Art.

Hun har kuratert New Order: Art and Technology in the Twenty First Century, ved MoMA.

Elvira Dyangani Ose er direktør ved Showroom i London, foreleser i Visual Cultures ved Goldsmiths, og medlem av Thought Council ved Fondazione Prada.

Dyangani Ose har jobbet som senior kurator ved Creative Time (2017–2018), hun har kuratert den 8nde utgaven av Göteborg International Biennial for Contemporary art (GIBCA 2015) og Curator, International Art ved Tate Modern (2011–2014). Hun sitter også som representant i Tate Modern’s Advisory Council.

I tillegg har hun vært kurator ved Centro Atlántico de Arte Moderno og Centro Andaluz de Arte Contemporáneo, i tillegg til kunstnerisk direktør ved Rencontres Picha, Lubumbashi Biennial (2013) og gjestekurator ved triennial SUD, Salon Urbain de Douala (2010).

Hun er i ferd med å fullføre sin PhD ved Cornell University, og har en BA i kunsthistorie fra Universitat Autònoma de Barcelona, MA i kunsthistorie fra Cornell University og MAS i teori og arkitekturhistorie fra Universitat Politècnica de Catalunya, Barcelona. Dyangani Ose har lang erfaring som forfatter og foredragsholder om moderne og samtidskunst fra Afrika og har skrevet for publikasjoner som Nka og Atlántica.

Dyangani Ose har nylig kuratert Women on Aeroplanes ved The Showroom, Basilea, a Creative Time prosjekt bestilt av Art Basel og Laura Lima’s Horse Takes King ved Fondazione Prada.

María Inés Rodríguez er redaktør for Tropical Papers og Curator at Large ved MASP, São Paulo.

Rodríguez har en BA in kunst fra Universidad de los Andes, Bogotá og en MA in kunst fra HEAD, Geneva. Hun har erfaring som kurator og fra kunstinstitusjoner hvor hun bruker museet som plattform for å skape kunnskap gjennom utstillinger og formidlingsprogrammer.

Rodríguez var Director of CAPC Musée d’art Contemporain ved Bordeaux (2014–2018) og har nylig hatt stillingen som sjefskurator ved MUAC, Mexico City, i tillegg til stillingen som sjefskurator ved MUSAC -Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León, Spain og gjestekurator ved Jeu de Paume, Paris.

Som kurator har hun gjort store retrospektive utstillinger og solopresentasjoner av kunstnere som Beatriz González, Alejandro Jodorowsky, Danh Vo, Teresa Margolles og Yona Friedman. Parallelt med hennes praksis som kurator har Rodríguez skapt seminarer og utstillinger om print og arkitetur. I 2005, skapte hun Tropical Paper editions, som i dag er en aktiv nettside. Hun er også President of the Comité Art Citoyen France, Fondation Carasso og Member of the Martell Foundation Board, France.

Paulina Rider Wilhelmsen er grunnleggeren av Wilstar Social Impact og Lise Wilhelmsen Art Award Programme.

Rider Wilhelmsen har tilbragt store deler av livet sitt i USA, Chile og Norway. I dag er hun basert i London. Etter at hun flyttet til England, har hun studert samtidskunst ved Christie’s og en av grunnleggerne av The Grove Trust i Notting Hill, London. Hennes sterke sosiale engasjement, har gjort at hun har vært engasjert i flere prosjekter som støtter kunstnere, blant annet har hun i fem år arbeidet som del av styret i Royal Caribbean Arts Grant.

I tillegg har Rider Wilhelmsen erfaring fra tv-produksjon som produksjonsleder ved NRK.


Tone Hansen er direktør på Henie Onstad Kunstsenter og rådsleder i Kulturrådet (2016-2020).

Hansen har en PhD fra Kunstakademiet i Oslo hvor hun fullførte avhandlingen “Megamonstermuseum: How to Imagine a Museum Today”.

Hansen har jobbet som frilans kurator og skribent, i tillegg til å ha posisjonen som leder av UKS. I løpet av karrieren har hun blant annet jobbet med kunstnere som Hito Steyerl, Catherine Opie, Yayoi Kusama og Ane Hjort Guttu.

I sitt arbeide med teori og utstilling har Hansen fokusert på museenes rolle og hvordan historie blir skrevet og presentert. Et spesielt fokus har ligget på ulike organisasjonsmodeller og strategier, i tillegg til hvordan statlige strukturer er med på å definere museenes arbeid.

Caroline Ugelstad er sjefskurator og leder kunstfaglig avdeling ved Henie Onstad Kunstsenter in Norway.

Ugelstad is educated in the history of art and philosophy, having studied at the Courtauld Institute of Art in London and University of Oslo. Ugelstad holds a PhD in art history from the University of Oslo, and her special field of interest lies within the field of modernism and avant-garde studies, art historiography, and contemporary art.

Ugelstad has served as a member of both the Office for Contemporary Art Norway’s International Jury and the Statoil Art Award Jury. She is a member of the programme board for art history at the University of Oslo, and an editorial member of Kunst og Kultur.

Her curatorial practice includes presentations of artists such as Carsten Höller, Lene Berg and Irma Salo Jæger, and historical shows such as Fluxus East/Fluxus (2010) and Jean Tinguely – The future as we remember it (2009).