Lise Wilhelmsen Art Award Programme: Juryen

Kunstsenterets direktør vil til enhver tid lede juryens arbeid. Tre internasjonale medlemmer velges for to juryeringer om gangen, i tillegg til at Wilhelmsen-familien oppnevner en representant i tillegg til sjefskurator ved Henie Onstad Kunstsenter.

Den første juryen (2019 til 2021) består av:

Michelle Kuo er Marlene Hess Curator of Painting and Sculpture ved Museum of Modern Art, New York (MoMA). Kuo er utdannet med en BA fra Stanford University, og har en PhD i kunsthistorie fra Harvard. I doktorgraden skrev hun om etterkrigstidens eksperimenter innen kunst og teknologi (EAT). Kuo var sjefsredaktør i Artforum i perioden 2010 to 2017 og har omfattende erfaring som forfatter og foredragsholder. Hun skriver jevnlig i publikasjoner som October og The Art Bulletin, og er "visiting critic" ved Yale School of Art. Hun har blant annet kuratert New Order: Art and Technology in the Twenty First Century, ved MoMA.

Elvira Dyangani Ose er direktør ved Showroom i London, foreleser i Visual Cultures ved Goldsmiths, og medlem av Thought Council ved Fondazione Prada. Dyangani Ose har jobbet som senior kurator ved Creative Time (2017–2018), hun har kuratert den 8nde utgaven av Göteborg International Biennial for Contemporary art (GIBCA 2015) og Curator, International Art ved Tate Modern (2011–2014). Hun sitter også som representant i Tate Modern’s Advisory Council. I tillegg har hun vært kurator ved Centro Atlántico de Arte Moderno og Centro Andaluz de Arte Contemporáneo, i tillegg til kunstnerisk direktør ved Rencontres Picha, Lubumbashi Biennial (2013) og gjestekurator ved triennial SUD, Salon Urbain de Douala (2010). Hun er i ferd med å fullføre sin PhD ved Cornell University, og har en BA i kunsthistorie fra Universitat Autònoma de Barcelona, MA i kunsthistorie fra Cornell University og MAS i teori og arkitekturhistorie fra Universitat Politècnica de Catalunya, Barcelona. Dyangani Ose har lang erfaring som forfatter og foredragsholder om moderne og samtidskunst fra Afrika og har skrevet for publikasjoner som Nka og Atlántica. Dyangani Ose har nylig kuratert Women on Aeroplanes ved The Showroom, Basilea, a Creative Time prosjekt bestilt av Art Basel og Laura Lima’s Horse Takes King ved Fondazione Prada.

María Inés Rodríguez er redaktør for Tropical Papers og Curator at Large ved MASP, São Paulo. Rodríguez har en BA in kunst fra Universidad de los Andes, Bogotá og en MA in kunst fra HEAD, Geneva. Hun har erfaring som kurator og fra kunstinstitusjoner hvor hun bruker museet som plattform for å skape kunnskap gjennom utstillinger og formidlingsprogrammer. Rodríguez var Director of CAPC Musée d’art Contemporain ved Bordeaux (2014–2018) og har nylig hatt stillingen som sjefskurator ved MUAC, Mexico City, i tillegg til stillingen som sjefskurator ved MUSAC -Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León, Spain og gjestekurator ved Jeu de Paume, Paris. Som kurator har hun gjort store retrospektive utstillinger og solopresentasjoner av kunstnere som Beatriz González, Alejandro Jodorowsky, Danh Vo, Teresa Margolles og Yona Friedman. Parallelt med hennes praksis som kurator har Rodríguez skapt seminarer og utstillinger om print og arkitetur. I 2005, skapte hun Tropical Paper editions, som i dag er en aktiv nettside. Hun er også President of the Comité Art Citoyen France, Fondation Carasso og Member of the Martell Foundation Board, France.

Paulina Rider Wilhelmsen er grunnleggeren av Wilstar Social Impact, hvor hun også sitter i styret. Paulina Rider Wilhelmsen var den som tok initiativ til Lise Wilhelmsen Art Award Programme og har vært helt sentral i utarbeidelsen av prisen og programmet. Rider Wilhelmsen har tilbragt store deler av livet sitt i USA, Chile og Norway. I dag er hun basert i London. Etter at hun flyttet til England, har hun studert samtidskunst ved Christie’s i tillegg til at hun er en av grunnleggerne av The Grove Trust i Notting Hill, London. Hennes sterke sosiale engasjement, har gjort at hun har vært engasjert i flere prosjekter som støtter kunstnere, blant annet har hun i fem år arbeidet som del av styret i Royal Caribbean Arts Grant. I tillegg har Rider Wilhelmsen erfaring fra tv-produksjon som produksjonsleder ved NRK.

Tone Hansen er direktør på Henie Onstad Kunstsenter og rådsleder i Kulturrådet (2016-2020). Hansen har en PhD fra Kunstakademiet i Oslo hvor hun fullførte avhandlingen “Megamonstermuseum: How to Imagine a Museum Today”. Hansen har jobbet som frilans kurator og skribent, i tillegg til å ha posisjonen som leder av UKS. I løpet av karrieren har hun blant annet jobbet med kunstnere som Hito Steyerl, Catherine Opie, Yayoi Kusama og Ane Hjort Guttu. I sitt arbeide med teori og utstilling har Hansen fokusert på museenes rolle og hvordan historie blir skrevet og presentert. Et spesielt fokus har ligget på ulike organisasjonsmodeller og strategier, i tillegg til hvordan statlige strukturer er med på å definere museenes arbeid.

Caroline Ugelstad er sjefskurator og leder kunstfaglig avdeling ved Henie Onstad Kunstsenter i Norge. Ugelstad har studert kunsthistorie og filosofi ved Courtauld Institute of Art i London og Universitetet i Oslo. Ugelstad har en PhD i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo, med en spesialiserine innen modernismen og avantgarden. Ugelstad har både vært medlem av den internasjonale juryen til Office for Contemporary Art Norway’s International og vært medlem av juryen til Statoil Art Award. Hun er med i programrådet for kunsthistorie ved Universitetet i Oslo og redaksjonsmedlem i Kunst og Kultur. Som kurator har hun skapt utstillinger med Carsten Höller, Lene Berg og Irma Salo Jæger, i tillegg til historiske utstillinger som Fluxus East/Fluxus (2010) og Jean Tinguely – The future as we remember it (2009).


Foto: Caroline Ugelstad, Tone Hansen, Paulina Rider Wilhelmsen og Elvira Dyangani Ose i London 2019.