​To kvinner i interiør

Det norske klesmerket Fall Winter Spring Summer (FWSS) har latt seg inspirere av fjorårets Jakob Weidemann-utstilling i sin nyeste kolleksjon.

FWSS 012

– Jeg visste ikke at han hadde laget så mye forskjellig. At han hadde så mange detaljer, utbryter designer Cathrine Børter (33).

Hun snakker om spennet i kunstnerskapet, fra de lyse, figurative bildene Jakob Weidemann malte som ung kunstner, via de mørke etterkrigsbildene og hvordan han returnerte til lyse pastellfarger i de abstrakte bildene i sine senere år.

Hverken Børter eller de to andre designerne, Trami Ngo (32) og Stephanie Sikkes, hadde et forhold til Jakob Weidemann utover bilder de hadde sett i diverse venteværelser opp gjennom.

– Jeg husker nordlys-bildene fra oppveksten. Det var interessant å se de igjen. For meg har de assosiasjoner til 1990-tallet, og en veldig avslappende effekt. Det er nok derfor de har hengt på veggen i venteværelser, sier Børter.

En pastellfarget rakett
«Som en tornado suste Jakob Weidemann (1923-2001) inn på den norske kunstscenen med sin første separatutstilling i Paus Knudsens Kunsthandel i Bergen i 1942, bare 19 år gammel. Alle bildene ble solgt, og plutselig sto han der, utropt til byens nye, store talent. Litt av en debut for en ungdom som akkurat var ferdig med sin utdannelse. Hadde han vært usikker på veien videre, var den nå lagt – det var kunstner han skulle bli», har Karin Hellandsjø skrevet i katalogen som fulgte utstillingen på Henie Onstad Kunstsenter i fjor.

Et av bildene designerne bet seg spesielt merke i, var To kvinner i interiør fra 1942. Altså et av verkene fra debut-suksessen.

– Kvinnene forsvinner inn i bildet, blir en del av interiøret, bakgrunnen. Sånn er vi i samfunnet også. Enten er vi en del av våre omgivelsene, eller så skiller vi oss ut, sier Børter.

Inspirasjonen fra Weidemanns raske strøk kan sees i de spraglete tie-die-mønstrene i burgunder, rosa og oransje. Kolleksjonen består blant annet av en såkalt «power-suit» i burgunder, plagg i skinnende silke og myk ull. Børter og co ville undersøke hvordan vi påvirkes av våre omgivelser: Hva utgjør vårt interiør?

– Til enhver tid er vi alltid en del av et interiør.

I våres holdt de en presentasjon av kolleksjonen på galleriet Golsa i Oslo, hvor de kvinnelige modellene beveget seg rundt i utstillingsrommet eller forsvant inn i mønsteret i en «backdrop». De kledde av hverandre, på hverandre, interagerte seg imellom i det konstruerte interiøret, ga hverandre blomster, og ble til kvinner i interiør.

– Vi ønsket å ta det tilbake til et sted der kunsten bor. Vi presenterte to og to kvinner i et interiør av gangen. De hjalp hverandre eller ga hverandre blomster. Vi hentet frem stolen fra bildet til Weidemann, hvor en kvinne sitter og en står.

– Kvinnene i sitt interiør.

Weidemann og Picasso
– Med denne høstkolleksjonen har vi bygget videre fra forrige kolleksjon. Fargene, penselstrøkene, tie-die, rotete kaos, men samtidig veldig vakkert. Litt sånn som bildene til Weidemann.

Designerne forteller at de har fortsatt sitt fokus på å fremheve den sterke kvinnen i høstkolleksjonen.

– Den forrige kolleksjonen vår var inspirert av Picassos 1932-bilder av elskerinnen Marie-Thérèse Walter og kona Olga Khokhlova.

Den gangen falt de for de lyse, lilla sensuelle strøkene Picasso malte elskerinnen sin med, som sto i sterk kontrast til det harde uttrykket spanjolen brukte for å illustrere kona.

Da de i fjor besøkte Weidemann-utstillingen på Høvikodden oppdaget de flere nye sider ved den norske kunstneren, men også uttrykk som bygget videre på inspirasjonen fra Picasso. Weidemann ble introdusert for Picassos kunst under studiene i Stockholm under og etter krigen og vendte stadig tilbake til hans kunst.

– Også Weidemann var inspirert av Picasso. Sånn sett passet det bra å fortsette kunstinspirasjonen, sier Børter.

– Vi har ikke valgt ut ifra noen spesifikke perioder i Weidemanns kunstnerskap, men heller valgt fritt det vi har blitt inspirert av.

Spesielt To kvinner i interiør.

– Vi fant så mye inspirasjon i det bildet. Det traff oss.


Utvalgte plagg finnes nå for salg i museumsbutikken på Henie Onstad Kunstsenter.