Arkitektur og design

Arkitektur

Helt siden åpningen i 1968 har Henie Onstad Kunstsenter vært ett av Norges viktigste kulturbygg. Med sin distinkte, uttrykksfulle arkitektur, organisk plassert i landskapet på Høvikodden, og med gjennomgående bruk av materialer som glass, stein, naturbetong og kobber, vakte bygget internasjonal oppsikt.

Da de to unge norske arkitektene Jon Eikvar og Svein-Erik Engebretsen vant Sonja Henie og Niels Onstads utlyste arkitekturkonkurranse i 1964, var det deres aller første oppdrag som arkitekter.

«Vi levde oss inn i tankene om et forum hvor sammenhengen mellom kunstartene skulle oppleves og utvikles.»
Arkitektene Jon Eikvar og Svein Erik Engebretsen.

Arkitektene

Eikvar og Engebretsens tegninger viste en bygning som var tegnet spesielt med henblikk på terrengformasjonene på Høvikodden. Slik er det også blitt: bygningen brer seg ut over landskapet med flere saler knyttet sammen ved et felles inngangsparti. Utstillingssalene åpner seg ut mot fjorden som en vifte, en skapende hånd eller et sprikende lønneblad. Arkitektene røpet at deres fremste inspirasjonskilder var Frank Lloyd Wright, Le Corbusier og Mies van der Rohe.

Henie og Onstad satset på et team av talentfulle, unge norske samarbeidspartnere, og det ble utelukkende brukt norske materialer og leverandører i byggeprosessen. Kunstsenterets første direktør, Ole Henrik Moe, hadde stor innflytelse på prosessen, i felleskap med de to arkitektene og donatorene. Bygningen ble tilrettelagt for å kunne huse både billedkunst, restaurant, musikk og performance. Et av Europas mest avanserte lydstudioer ble etablert, med to håndlagde, toppmoderne miksebord fra Kongsberg Våpenfabrikk.

Bygningen ble utvidet med en to-etasjers fløy på sjøsiden i 1994, bestående av det som da var Norges største utstillingssal (1300 kvadratmeter), samt flere tekniske rom og verksted. Fløyen er tegnet av de samme arkitektene, Eikvar og Engebretsen, og er bygget som en organisk forlengelse av den originale bygningen. I 2003 ble nok et tilbygg reist – Sal Haaken ble donert av gallerist Haaken A. Christen og tegnet av arkitekt Stein Halvorsen. Her er treverk hovedmaterialet, som en kontrast til hovedbygningens betong og aluminium.

Til sammen har bygningen omtrent 9 500 kvadratmeter per i dag, hvorav rundt 3 500 er utstillingsareal. I 2013 ble det store renoveringsprosjektet Vedlikeholdsløftet igangsatt med sikte på tilbakeføring av mange av de originale kvalitetene i hovedbygget fra 1968. Arbeidet fortsetter ut 2017.

Interiør og design

Bygningens hovedmaterialer, naturbetong, glass og kobber preger også interiøret på Henie Onstad Kunstsenter – sammen med teak og nøye utvalgte tekstiler.

Sonja Henie reiste aktivt rundt til forskjellige leverandører for å finne riktige tekstiler og farger, og hentet blant annet inn et dyprødt gulvteppe fra California. Fargen gikk igjen både i trappeløp, premierommet, auditoriet og på stoltrekk, og den kan fortsatt sees på de originale gardinene i dag.

Henie og Onstad engasjerte også en av Norges i dag mest markante møbeldesignere, Sven Ivar Dysthe til å designe en rekke møbler for HOK. Som nyutdannet designer fra London gikk han løs på oppgaven med stort engasjement. Dysthe designet Prismaserien som bestod av bord, loungestol og puffer produsert av Møre Lenestolfabrikk AS. I tillegg tegnet Dysthe den legendariske Popcornstolen i glassfiber og stålrør, en stol som har blitt et ikonisk samleobjekt. Møblene ble kun produsert for HOK. Først i 2012 ble Popcornstolen relansert på markedet, og de øvrige Prisma-møblene ble satt i produksjon i 2013. Kvalitetene fra 68 er dermed minst like etterspurt i dag som den gang. Fra 2014 er alle møblene igjen å finne i publikumsområdene på HOK som del av vedlikeholdsløftet.