ALT HUN ETTERLOT!
Marthe Ramm Fortun
Foto: Julie Hrnčířová / Henie Onstad Kunstsenter
ALT HUN ETTERLOT! er et bestillingsverk på fire performanser av Marthe Ramm Fortun kjøpt inn til Henie Onstad Kunstsenter.
Møt opp på stranden nedenfor kunstsenteret!
ALT HUN ETTERLOT!
ETTER GONDOLA HAPPENING (18 JUNI 1966)
AMMER I JEAN BROWNS ARKIV (2022). STILLHET SKAPER ET HELVETES BRÅK I MEG. FOLK FLEST HAR IKKE ANDRE VERKTØY ENN BOYKOTT! EN KOMPOSISJON AV HVERDAGSLIGE LYDER FORUTSETTER EN HVERDAG Å VENDE TILBAKE TIL. FOR HVEM FÅR DET PERSONLIGE VÆRE POLITISK?
JOHN CAGE, DRESSKLEDT, HELLER VANN FRA EN VANNKANNE PÅ BLOMSTER I ET BADEKAR (WATER WALK, 1964). BLOD OG VANN FRA CANAL GRANDE KLISTRER SAMMEN TRYKKSAKER (GONDOLA HAPPENING, CHARLOTTE MOORMAN,18 JUNI 1966). ALT SOM IKKE ARKIVERES FRYKTES TAPT I BLOD, MELK, URIN, SPRIT OG VANN. KVITTERINGER, REGNINGER OG NOTATER I FRI FLYT VISER MANGLENDE BOEVNE, THE PERSONAL PAPERS OF BLØR FRA ET KUTT. FOR HVEM ER DET POLITISKE PERSONLIG?
Å samle og å arkivere alternative kunstuttrykk som fluxus, «mail-art» og konkret poesi krever kunnskap, dedikasjon og en nese for det bisarre. En av de største internasjonale samlerne av disse kunstuttrykkene er den amerikanske bibliotekaren Jean Brown (1911-1994).
I Henie Onstads nye Sal Merz finnes store deler av Browns personlige arkiv utstilt i et karakteristisk skap tegnet spesielt til arkivet. Her finnes publikasjoner, papirarbeider, postkort og kunstverk, i tillegg til et stort personlig korrespondanse-arkiv, fra en etter hvert svunnen tid.
Marthe Ramm Fortuns verk ALT HUN ETTERLOT! tematiserer Jean Browns personlige arkiv på Henie Onstad. Fortun bruker funn fra arkivet til å nøste i personlige og kunstneriske problemstillinger i et sammensatt performanceverk utviklet spesielt for Sal Merz.
Dette er del to av performanceserien på fire som vil finne sted på Henie Onstad lørdag 18. juni kl. 13.00.