ALT HUN ETTERLOT!

Marthe Ramm Fortun

Performance
DSC2578

Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

Velkommen til siste del av verket ALT HUN ETTERLOT! av Marthe Ramm Fortun.

Dato

Marthe Ramm Fortuns verk ALT HUN ETTERLOT! er et innkjøp til Henie Onstad-samlingen. Arbeidet er utviklet spesielt for Henie Onstads Sal Merz og består av flere deler der performancene, de levende og unike publikumsmøtene, er kjernen i verket.

I en serie på fem performance som strekker seg fra 2021 til 2024 gjør Marthe Ramm Fortun nedslag i Jean Browns personlige arkiv på Henie Onstads Kunstsenter. Fortun bruker funn fra arkivet der personlige og kunstneriske problemstillinger fra den tidlige avantgarden, "personal papers" – det personlige arkivet, balanserer på et musealt skille mellom relevans og søppel. Fra DADA til Fluxus og frem til den kalde krigen og "culture wars" på sent 80-tall, ses funn i arkivet i sammenheng samtidens opprustning, krig, migrasjon, sensur og frigjøringsprosjekt.

Neste performance er lørdag 18. august kl. 14 og etter performancen vil det være en samtale med Marthe Ramm Forun og Caroline Ugelstad, direktør for samling og utstillinger ved Henie Onstad, om performancekunst, kunstnerens arbeidsmetoder og verket ALT HUN ETTERLOT!

Image00001

Foto: Julie Hrnčířová / Henie Onstad Kunstsenter

ALLE REGLENE OG MANIFESTENE SOM BLE FOR RIGIDE FOR ALISON KNOWLES, YVONNE RAINER OG CHARLOTTE MOORMAN, MOORMAN DEN TOPPLØSE CELLISTEN PÅ EN TRYKKSAK I ARKIVET, JO, HUN VISTE SEG FREM, FLAUNTED IT BITCH, BLE FELT I RETTEN FOR FOR INDECENT EXPOSURE (1967) FALT I VANNET - UPRESENTABEL! GONDOLA HAPPENING, 18 JULI 1963! KUTTET OPP PANNEN, BLOD OVER EN UØNSKET PERFORMANCE I CANAL GRANDE I VENEZIA, MÅTTE SOVE PÅ EN MARMORTRAPP FOR FESTEN VAR OVER OG ALLE HOTELLENE VAR FULLE, BLOD OG VANN KLISTRER SAMMEN TRYKKSAKER, ALT SOM IKKE ARKIVERES BADER I BLOD OG VANN, KVITTERINGER OG REGNINGER OG NOTATER, MANGLENDE BOEVNE?

ALLE TRYKKSAKENE OG TRYGLENDE BREV OG BREV SOM VARSLET BESØK, ELLER UNNSKYLDTE MANGELEN PÅ BESØK, BREV JEG LESER MENS JEG AMMER DATTEREN MIN SITTENDE FORAN MACIUNAS NERVØSE OG PEDANTISKE ARKIVMØBEL (2021), VANN SOM RENNER FRA VANNKANNEN OVER NOEN BLOMSTER I ET BADEKAR I 1964, SPRIT I GLASSET TIL JEAN BROWN, EN UENDELIG STRØM AV UÅPNEDE BREV SOM ELLERS VILLE VARSLE SINNSYKDOM, MISBRUK, MANGLENDE BOEVNE, JOHN CAGE, DRESSKLEDT, HELLER VANN FRA EN VANNKANNE PÅ BLOMSTER I ET BADEKAR (WATER WALK, 1964), HELLER VANN OVER JEAN BROWNS ARKIV. I EN SKUFF I ARKIVMØBELET LIGGER POSTKORT SOM SPØR: «WHO WERE YOU ONE YEAR AGO?» «WHO ARE YOU TODAY?»

Sitat, performance 2021-2024