Dypdykk med kurator
Øystein Sjåstad om Monet og Skredsvig
Christian Skredsvig, Vannliljer Paris, 1888. Privat eie. Foto: Øystein Thorvaldsen
Bli med kurator Øystein Sjåstad på et dypdykk i utstillingen Christian Skredsvig – Mot det moderne.
Gratis med inngangsbillett og for klubbmedlemmer.
- Voksen 160,-
- Student 80,-
- Under 18 år Gratis
- Medlem Gratis + 1
Øystein Sjåstad er professor i kunsthistorie ved Universitetet i Oslo. Han har skrevet en lang rekke artikler og katalogessays om kunstnere som Oda Krohg, Kitty Kielland, Irma Salo Jæger og Christian Skredsvig, og gitt ut flere bøker.
Han er en av tre kuratorer bak utstillingen, sammen med Caroline Ugelstad og Victor Plahte Tschudi.
Denne kvelden vil Sjåstad ta for seg ett av temaene som løftes frem i utstillingen: Monet og Skredsvig.
Vannliljer spilte en viktig rolle i Christian Skredsvigs kunst på 1890-tallet. Første gang Skredsvig stilte ut vannliljebilder, var på en større separatutstilling i Fritzners Paviljong i Studenterlunden i Oslo i oktober 1886.
Vannliljer fungerte som et dekorativt element i en landskapskomposisjon hos flere kunstnere på denne tiden, men hos Skredsvig ble vannliljen et eget motiv. I flere av bildene beveger han seg tett på blomstene. Himmelen er forsvunnet, og det er ikke mulig å snakke om forgrunn eller bakgrunn lenger. Det er tydelig at Skredsvig selv så på både en enkelt vannlilje og grupper av vannliljer som fullverdige motiver. Her var han en foregangsmann.
I dag, over hundre år etterpå, vil man nok heller forbinde Claude Monet med vannlilje-motivet. Kan Skredsvigs kunst, som var godt kjent i Paris i Monets samtid, ha inspirert Monet til å male sine vannliljer? Sistnevnte malte sin første vannlilje sett på nært hold først i 1897.
Bli med for å høre mer om kurators tanker om nettopp dette!
Gratis med inngangsbillett og for klubbmedlemmer.