Dypdykk med kuratorene
Victor Plahte Tschudi og Øystein Sjåstad om Salonen i Paris
Christian Skredsvig, Blomsterselgersken på Place Clichy, 1885. Privat eie.
Salonen i Paris var den store kunstbegivenheten i Christian Skredsvigs samtid. Bli med når kuratorene Victor Plahte Tschudi og Øystein Sjåstad diskuterer maleriene kunstneren viste der.
Fra 1879 og i fem år fremover bodde Christian Skredsvig i Paris. I den franske hovedstaden var malerkunsten preget av nye tendenser. Det moderne uttrykket handlet om å gjengi naturen slik den er, med et friskt og spontant uttrykk. Kunstnere frigjorde seg fra tidligere strenge regler for komposisjon og eksperimenterte med overraskende synsvinkler og avskjæringer. Den aller viktigste endringen var fargene, som ble klarere og viste et spill med lys.
Skredsvig var ikke uberørt av utviklingen.Han var med på å fornye den franske Salon-realismen med sin eksperimentering med komposisjon og impulsene han hentet fra friluftsmaleriet. Bildene han malte til Salonen, var ambisiøse. De ble bygget opp fra skisser og malte forstudier både i atelieret og i friluft. Noen ganger brukte han fotografi som forelegg.
Debuten med Snekjøring ved Seinen (1880) vakte oppmerksomhet. For Une ferme à Venoix (1881) vant Skredsvig gullmedaljen, den høyeste utmerkelsen på Salonen. Det ble hans store gjennombrudd.
Velkommen til en spennende kveld med fokus på Skredsvigs franske år!
Gratis med inngangsbillett og for klubbmedlemmer. Kafé Høvikodden holder åpent til kl. 21.
Victor Plahte Tschudi er kunsthistoriker og professor i arkitekturhistorie ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Han skriver og foreleser om arkitektur fra antikken til i dag, og han har blant annet skrevet boken Roma bygget i bilder - Christian Skredsvig, Eilif Peterssen og den nye hovedstaden.
Øystein Sjåstad er professor i kunsthistorie ved Universitetet i Oslo. Han har skrevet en lang rekke artikler og katalogessays om kunstnere som Oda Krohg, Kitty Kielland, Irma Salo Jæger og Christian Skredsvig, og gitt ut flere bøker.