GHOST TRANCE MUSIC / ROSAS TOOLBOX

Dans
Ghost Trance 4 foto Kristof Lemp

Foto: Kristof Lemp

Ictus Ensemble framfører verket Ghost Trance Music av Anthony Braxton på Henie Onstad Kunstsenter under Bærum Jazzfestival. Dette er et høyenergisk og monumentalt verk som forener dansen og jazzen på utsøkt vis.

Dato Sted
Studio

Kjøp billett i dag!

  • Ordinær: 300,-
  • Ny musikks medlemmer 200,-
  • Henie Onstad Klubben 200,-
  • Student 200,-

Prosjektet forener Braxtons fascinerende musikalske univers via en evigvarende melodi, sammen med flere tiår med arkivert koreografisk materiale fra Anne Teresa de Keersmaeker og Rosas Dance Company. Resultatet er et høyenergisk ritual som overskrider sjangere og konvensjoner.

Samarbeidet presenteres av nyMusikk, Henie Onstad Kunstsenter og Bærum Jazzfestival.

Billetten gir også adgang til utstillingene på museet på konsertdagen.

BRAXTON ICTUS Ghost Trance Music photo Kristof Lemp

Foto: Kristof Lemp

Tidlig på 90-tallet deltok Anthony Braxton på flere forelesninger om amerikanske urfolks musikk ved Wesleyan University, der han selv underviste. Mer spesifikt handlet forelesningene om et post-kolonialt rituale fra sent på 1800-tallet kalt Ghost Dance, der ulike amerikanske stammer kom sammen for å få kontakt med sine utryddede forfedre gjennom timelange sirkeldanser – Ghost Dances. Disse opplevelsene gjorde stort inntrykk på Braxton, og var en viktig inspirasjonskilde til det som kom til å bli Ghost Trance Music.

Ghost Trance Music er et massivt partitur og, i følge Ictus Ensemble, kan regnes som en verktøykasse. I kjernen er det en uendelig melodi blottet for rytmisk variasjon, og ved siden av denne ligger et kompendium av materiale valgt ut av utøverne, inkludert forskjellige underkomposisjoner, improvisasjoner, og andre måter å stokke om kortene og overraske hverandre på. Ifølge gitarist Kobe van Cauwenberghe, kan verket beskrives som «transidiomatisk» og «multihierarkisk», som tilbyr unike muligheter for kunstnerisk samhandling.

I tillegg til verkets dype kompositoriske og filosofiske ideer, fikk prosjektet en ny dimensjon gjennom samarbeidet mellom Ictus og det legendariske dansekompaniet Rosas, som tar i bruk eget arkivmateriale bestående av koreografisk materiell, verktøy og prosesser brukt av Anne Therese de Keersmacker og Rosas gjennom tiårene.

Komponisten og multiinstrumentalisten Anthony Braxton (født 1945 i Chicago) regnes som en av de viktigste musikerne, foreleserne og kreative tenkerne over de siste 50 årene. Han er svært anerkjent innenfor miljøet for eksperimentell musikk for den revolusjonerende kvaliteten på arbeidet sitt og som mentor og inspirasjonskilde for den yngre musikergenerasjonen. Han har skapt et unikt musikalsk system som trekker fra en uensartet miks av inspirasjonskilder som John Coltrane og Karlheinz Stockhausen, som feirer konsepter som global kreativitet og menneskelig kollektivitet. Han utforsker kjerneprinsipper i improvisasjon, strukturell navigering og rituell samhandling – nyskaping, spiritualitet og intellektuell etterforskning.

Det store omfanget og bredden i Braxtons arbeid har ingen likemenn, fra hans tidlige arbeid som en ledende soloutøver sent på 60-tallet, gjennom eklektiske eksperimenter under Arista Records på 70-tallet, hans enestående kvartett på 80-tallet, til mer nylige prosjekter som operasyklusen Trillium og den dagslange installasjonsbaserte Sonic Genome Project. Han har stiftet en rekke små ensembler fra 70-tallet til i dag som regnes som de mest nyskapende gruppene i sine respektive samtider, og hans Creative Orchestra Music har ført ulike strømninger innen amerikanske jazzorkestre, korps og eksperimentell praksis sammen med tradisjonene i europeisk fremføringspraksis i en helt unik kompositorisk stemme. Systemene han har utformet som stadig har vært i utvikling over de siste 15 årene, inkludert Ghost Trance Music, Diamond Curtain Wall Music, Falling River Music, Echo Echo Mirror House Music, og ZIM music, har fungert som kunstneriske inkubatorer for noen av de mest spennende kunstnerne av nåværende generasjon. Braxton har vunnet flere priser, inkludert et Guggenheim Fellowship i 1981, et MacArthur Fellowship i 1994, Doris Duke Peforming Artist Award i 2013, NEA Jazz Master Award i 2014, og æresdoktorgrader ved Université de Liége (Belgia), New England Conservatory (USA) og United States Artist Fellowship i 2020.

Ictus Ensemble er et samtidsmusikkensemble basert i Brussel, etablert i 1994 som livebandet til Rosas dansekompani. Det ble stiftet på en tid der ensembler ble ansett som miniorkestre sammensatt av virtuose solister, og er i dag et kollektiv av kreative musikere dedikert til eksperimentell musikk i den bredeste forstand: nedskrevet musikk, lydkunst, improvisasjon og elektronikk. Ictus er en kunstnerdrevet struktur bestående av rundt 30 personer spredt over tre generasjoner. Ensemblet har blitt en fast partner til en rekke kuratorer, koreografer og større grupper, som f. eks Filharmonien i Brussel og Collegium Vocale Gent, samtidig som at de har utviklet egne prosjekter i flere ulike formater – fra det mest intime til det monumentale. Arbeidet deres er tilgjengelig på ensemblets YouTube-kanal samt et rikt webarkiv, ictus.be, med nesten 300 dokumenterte prosjekter. Ictus organiserer også et avansert masterprogram for unge musikere under The School of Arts Gent.

Rosas er dansekompaniet til koreograf og danser Anne Teresa de Keersmaeker. Det ble stiftet i 1983 under utviklingen av verket Rosas danst Rosas. Siden debuten i 1982 med Fase, Four Movements til musikk av Steve Reich, har De Keersmaeker engasjert seg i en gjennomgående utforskning og artikulering av bevegelse, fra dets enkleste former til de mest komplekse. Forholdet mellom bevegelse og musikk er essensielt for De Keersmaekers dansekonsept. Rosas har utvidet dansekunsten som en øvelse i å tegne bevegelser i tid og rom, og har over årene utforsket koreografi i sammenheng med andre kompositoriske krefter, nemlig musikk, geometri, visuell kunst og språk. De Keersmaekers engasjement i disse disiplinene har involvert samarbeid med flere eksperter – musikere, komponister, billedkunstnere, skuespillere, forfattere – som på ulike tidspunkt har vært integrerte deltakere og utøvere i Rosas produksjoner.

Arrangementet er støttet av Bergesenstiftelsen, Kulturrådet, Ernst von Siemens Stiftung, og Akershus Fylkeskommune.

I samarbeid med