Agenda: Magdalena Abakanowicz
Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter
Henie Onstad Kunstsenter og Kunsthøgskolen i Oslo (KHIO) inviterer til seminar i forbindelse med åpningen av utstillingen Magdalena Abakanowicz: Floker av tråd og tau på Henie Onstad Kunstsenter.
Gratisarrangement
Seminaret er del av Kunsthøgskolen i Oslos (KHIO) seminarserie Agenda.
Agenda er en serie med åpne seminarer i regi av Avdeling kunst- og håndverk ved Kunsthøgskolen i Oslo. Ambisjonen til Agenda er å starte diskusjoner om tema som vedgår kunst og håndverk og kunst og offentlig rom.
Magdalena Abakanowicz: Floker av tråd og tau er en utstilling arrangert av Tate Modern i samarbeid med Henie Onstad Kunstsenter og Fondation Toms Pauli ved Musée cantonal des Beaux-Arts de Lausanne/Plateforme 10.
Utstillingen gir en sjelden mulighet til å utforske det ekstraordinære arbeidet til den polske kunstneren Magdalena Abakanowicz og hennes store tekstilskulpturer, kalt abakaner, som hun utviklet på 1960- og 1970-tallet.
Utstillingen er støttet av Sparebankstiftelsen DNB og The Abakanowicz Arts and Culture Charitable Foundation.
Seminaret vil foregå på engelsk og er åpent for alle!
- 10:00 - 10:30 Besøk i utstillingen
- 10:30 - 10:40 Velkommen ved Caroline Ugelstad og Merete Røstad
- 10:40 - 11:30 Joanna Inglot: Magdalena Abakanowicz
- 11:30 - 12:15 Ann Coxon og Mary Jane Jacob: Om organiseringen av utstillingen Magdalena Abakanowicz: Every Tangle of Thread and Rope
- 12:15 - 13:00 Caroline Ugelstad og Camilla Larsson: Magdalena Abakanowicz i Norge og Sverige
- 13:00 - 13:30 Diskusjon
-
Inglot er Edith M. Kelso Associate Professor i kunsthistorie ved Macalester College i Minnesota i USA. Spesialfeltet er samtidskunst, med vekt på feministisk kunst og kunsten i det tidligere Øst-Europa. Boken The Figurative Sculpture of Magdalena Abakanowicz Bodies, Environments, and Myths (2004) undersøker Abakanowiczs arbeid i kontekst av den dynamiske kulturelle og sosialpolitiske scenen som utviklet seg under kommunismen i Polen og i internasjonal kontekst.
I mai 2023 ledet hun et symposium på Tate Modern med tittelene New Encounters with Abakanowicz. Sammen med Mary Jane Jacob, redigerer hun for tiden en ny bok om Abakanowicz med tekster av en internasjonal gruppe forskere som kommer med nye tolkninger av Abakanowiczs tekstil- og fiberarbeid fra begynnelsen av hennes karriere til midten av 1970-tallet.
-
Larsson er postdoktor og forsker ved Södertörns universitet i Stockholm. Hun studerer polsk kunst i Sverige mellom 1960-tallet og frem til i dag (2023-2025). Hun er en kunsthistoriker som spesialiserer seg på samtidskunst, kritisk historiografi og transnasjonal utveksling. Kompetanseområdene er spesielt performancekunst, oerformative teorier, og kuratorhistorie- og teorier. Larsson forsvarte doktorgraden Appearances. Performative Interpretations of the Art of Tadeusz Kantor i 2021. Uavhengig kurator og skribent, som tidligere har jobbet som lektor i kunsthistorie ved Södertörns universitet, Gerlesborg School of Fine Art i Stockholm, og som lektor ved Curating Art (International MA) ved Stockholms universitet. Larsson har vært kurator for samtidskunst ved Bonniers Konsthall i Stockholm i 2006-2015. Hun er konsulent for Public Commissioned art, og styremedlem for den svenske seksjonen av The Nordic Art Association som driver et residency program i Stockholm.
-
Jacob er kurator og forfatter og forkjemper for offentlig, stedsspesifikk og sosialt engasjert kunst som en delt praksis og diskurs. Hennes siste bok, Dewey for Artists, utgitt av University of Chicago Press, bringer sammen kunstnere og kuratorers erfaringer med publikums forsøk på å skape mening i hverdagen. Jacob er medkurator for Tate Moderns turnerende utstilling med Magdalena Abakanowicz og kunstnerisk direktør for Magdalena Abakanowicz Art and Charitable Art Foundation. Jacob er også professor ved School of the Art Institute of Chicago, hvor hun for tiden leder skulpturavdelingen.
-
Coxon er kurator for internasjonal kunst ved Tate Modern i London. Hun har en langvarig interesse for tekstilbaserte kunstpraksiser. Coxon har vært kurator for utstillingen Magdalena Abakanowicz, Tate Modern, 2022.
Hun har tidligere kuratert en rekke andre utstillinger på Tate Modern: Dorothea Tanning (2019), Anni Albers (2018), Beyond Craft (2017), Alexander Calder: Performing Sculpture (2015), Saloua Raouda og Choucair (2013) for å nevne noen.
Ann Coxon har ved siden av dette, skrevet bøkene Motherhood (2023) og Louise Bourgeois (2010). Hun jobber for tiden med en doktorgradsavhandling, hvor hun forsker på tekstilkunst i Europa mellom 1960- og 1979-tallet.
-
Røstad Ph.D., er førsteamanuensis i kunst og offentlige rom ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). Hun er en tverrfaglig kunstner, pedagog og forsker hvis praksis handler om å undersøke den kollektive hukommelsen, representasjon og arkiver.
Ved siden av stillingen som førsteamanuensis ved masterprogrammet Kunst og offentlig rom (MFA), er hun forskningsleder ved Avdeling kunst- og håndverk ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO).
-
Caroline Ugelstad er direktør for samling og utstilling og sjefskurator ved Henie Onstad Kunstsenter i Oslo. Hun bidrar aktivt til dagens diskurs om kunstinstitusjonenes fremtid, og har blant annet nylig forsket på nye former for digital formidling i kunstinstitusjonene, som i ny forskning finansiert av Kulturdirektoratet. For tiden forsker hun på innflytelsen Polen hadde på norsk tekstilkunst på 1960- og 1970-tallet, gjennom forskningsprosjektet The Feminist Legacy in Art Museums (FLAME). Hun er kurator for turnéutstillingen til Magdalena Abakanowicz på Henie Onstad. Blant utstillingene hun nylig har kuratert er Niki de Saint Phalle (2023-2022), Guadalupe Maravilla: Sound Botánica (2022) og Merz! Flux! Pop! (2022) ved Henie Onstad. Ugelstad har hovedfag i filosofi og en doktorgrad i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo, og en MA fra The Courtauld Institute of Art i London.