Niki de Saint Phalle inntar Høvikodden
Niki de Saint Phalle inntar Høvikodden
En stor, fargerik skulptur med bredt vingespenn og en Nana-figur klamret fast rundt livet har landet på plassen foran inngangspartiet til kunstsenteret.
Oiseau Amoureux Fontaine eller Forelsket fuglefontene ble skapt av den fransk-amerikanske kunstneren Niki de Saint Phalle (1930–2002) i 1990. Det siste året har skulpturen spredd glede til besøkende i Ekebergparken i Oslo. I anledning den store retrospektive utstillingen med Niki de Saint Phalle på Henie Onstad, har Forelsket fuglefontene fått en ny, midlertidig adresse.
– Det er fantastisk gøy å få denne skulpturen hit! Det finnes ikke så mange skulpturer av Niki de Saint Phalle i Norge, men dette er en som mange allerede har sett, og at vi nå har flyttet den hit, synliggjør utstillingen også utenfor kunstsenteret, sier Caroline Ugelstad, sjefskurator ved Henie Onstad Kunstsenter og kurator for utstillingen med Niki de Saint Phalle.
Fugler har vært et stort tema i arbeidet mitt; jeg synes de er frie og spirituelle. Hvis jeg blir reinkarnert, håper jeg det blir som fugl. Jeg elsker magien deres, friheten deres.
– Niki de Saint Phalle var spesielt opptatt av fugler, og fugler var et stort tema i kunsten hennes. Hun var en frihetssøkende person gjennom hele livet. Det preger i høy grad kunsten hennes; hun var jo grensesprengende. Saint Phalle mente at fugler representerte frihet. Hennes kunstverden var veldig symbolsk, og hun valgte seg øren som sitt personlige symbol. Grunnen til det, sa hun, var at ørnen har den høyeste flukten – den flyr til solen og den flyr til gudene, og for henne resonerte det nettopp fordi hun søkte den friheten så sterkt gjennom hele livet, fortsetter Ugelstad.
Som kunstner brøt Niki de Saint Phalle med konvensjoner og utviklet et nytt kunstnerisk univers fullt av farger, humor og provokasjon. Gjennom sin produktive karriere skapte hun kunst i ulike medier som var dypt forankret i sosiopolitiske spørsmål og i et feministisk engasjement, og offentlig kunst var et sentralt prosjekt i hennes kunstnerskap. Saint Phalle var ikke bare skulptør, men har blitt anerkjent som en pionér innen performancekunst og tydelig forkjemper for offentlig kunst - kunst for alle.
«Å innta det offentlige rom», skriver Camille Morinau i Niki de Saint Phalle (2022), utstillingskatalogen til denne utstillingen, «er [for Saint Phalle] å henvende seg til alle, arbeide i storformat, gå utover det estetiske for å oppnå det symbolske, til og med det politiske. Det er å sende et budskap som skaper endring».
Store deler av det senere livet til Saint Phalle ble viet til å skape kunst i offentlig rom. Fra 1979 til den åpnet i 1998, arbeidet hun nesten kontinuerlig med sitt livsverk, den store Tarothagen i Toscana i Italia. En park med 22 monumentalskulpturer spredt rundt i terrenget i olivenlundene, inspirert av figurene i tarotkortstokken, Major Arcana. Flere av skulpturene kan man gå inn i og gjennom, og i en av skulpturene bodde Saint Phalle mens hun lagde parken. Hun skapte også Queen Califa’s Magical Circle i Escondido i San Diego i USA, en skulpturpark som tok fire år å skape, og som åpnet året etter at hun gikk bort, samt flere andre offentlige verk.
– Niki de Saint Phalle var veldig opptatt av å jobbe med offentlig kunst, hun begynte med det på 1970-tallet. Hun var opptatt av å jobbe monumentalt, og i utstillingen forteller vi blant annet om Tarothagen utenfor Roma. Nå får vi også vist det med denne skulpturen, og vi får brukt skulpturparken til Henie Onstad som er en veldig viktig del av kunstsenteret. Henie Onstad jobber både inne og ute, avslutter Ugelstad.
Skulpturen Oiseau Amoureux Fontaine / Forelsket fuglefontene ble laget i tre versjoner, og den som nå inntar Høvikodden har tidligere stått ved inngangen til Kunstmuseet i Freiburg i Tyskland før den fikk plass i Ekebergparken. Frem til utgangen av mars 2023, vil den ønske publikum velkommen til Henie Onstad.