Tingenes tilstand
Sara Cwynar, 96 Pictures of Sophie. Courtesy of Aars Commission Series / Deposited at Henie Onstad Kunstsenter
Tingenes tilstand
Et triptyk av Sara Cwynar er nyeste tilskudd til fotosamlingen. Arbeidet heter 96 Pictures of Sophie 1, 2 and 3 (2019) hvor det er netthandelen Cwynar plasserer foran linsen.
Andy Warhol sa en gang at alle ting har sin skjønnhet eller er interessante. Det vil være logisk å tro at kanadiske Sara Cwynar har notert seg dette. I hennes arkiv finner man ting, mange ting. Et resultat av utallige kjøp på E-bay, loppemarkeder og i 1$-butikker opp gjennom årene.
Cwynar er født i 1985 i Vancouver, British Columbia, men bor i dag og arbeider i Brooklyn, New York. Hun har utdannelse innen grafisk design og jobbet tre år for The New York Times før hun tok en master i fotografi ved Yale.
Hun har en imponerende samling av, ja, ting. Ofte lager hun fargekoordinerte stilleben eller kollasjer med disse. Hun plasserer tingene i settinger hvor deres betydning oppheves og form og farge blir deres hovedtrekk – en masse former i én fargekulør. Cwynar er interessert i hvordan ting eller bilder tilegner seg verdi og hvordan denne verdien endres over tid. Med bakgrunn i redaksjonelt og kommersielt design, har hun et godt grunnlag for å utforske spørsmål rundt skjønnhetstrender, estetikk og mote og hvordan bilder lages for å utfylle en bestemt funksjon. Ofte handler det om å selge et produkt.
I 96 Pictures of Sophie 1, 2 and 3 (2019) er det netthandel Cwynar plasserer foran linsen. Sophie er en modell som figurerer i mange nettkampanjer, spesielt ofte på luksusnettstedet Ssense. Cwynar bruker salgstriks når hun har fotografert Sophie og får henne til å posere i positurer for best å vise plaggene digitalt; forfra, fra siden og skrått bakfra. Deretter har hun klippet ut 96 mindre bilder av Sophie som poserer på samme måte og limt de på store, printede bilder av Sophie. Til slutt har hun fotografert alt på nytt. Resultatet utgjør en digital kollasj, en kombinasjon av manuelt og digitalt arbeid. Samme type arbeid som må til for å skape nettmodellen Sophie: Hun er sminket for hånd og «airbrushed» på data.
Fotografiet i fokus
Hva er et fotografi? Hvor går grensen? Det finnes et berømt sitat av den eksperimentelle fotografen og Bauhaus-læreren László Moholy-Nagy (1895-1946) hvor han antyder at kameraet burde være et uunnværlig verktøy for alle mennesker, rett og slett en del av livet. Dette sa han tidlig på 1900-tallet, drøye hundre år senere har alle en smarttelefon med minst ett kamera som brukes daglig. Moholy-Nagy stod også bak teksten A New Instrument of Vision (1932), som hadde stor påvirkning på det eksperimentelle fotografiet i det forrige århundret. Det er dermed ikke tilfeldig at da Henie Onstad Kunstsenter lanserte sin første triennale for fotografi og nye medier, fikk den nettopp navnet New Visions – også denne skulle ta tempen på det eksperimentelle innen fotokunsten i 2020.
En triennale betyr at noe skal gjentas hvert tredje år. På Høvikodden fikk du (delvis) denne våren se nye trender innen internasjonalt kunstfotografi. Utstillingen presenterte verk av 31 samtidskunstnere som utfordrer grensene for hva vi tradisjonelt oppfatter som fotografi. I tråd med Henie Onstad Kunstsenters tradisjon for å presentere morgendagens kunst og avantgarde, inkluderte utstillingen flere bestillingsverk og i hovedsak nye verk.
Et nytt samarbeid mellom Aars og Henie Onstad innlemmet den utstilte triptyken 96 Pictures of Sophie 1, 2, and 3 av Sara Cwynar i Henie Onstads samling av fotografi. Det nye samarbeidet mellom Henie Onstad og Aars har resultert i Aars Commission Series, et program som vil støtte nye produksjoner av unge kunstnere som arbeider eksperimentelt innenfor fotografiske medier.
Kilder: László Moholy-Nagy, Susanne Østby Sæther, Shiela Heti, The Nation, MoMa, Cooper Cole, AD.
- New Visions
-
Sara Cwynar (f. Vancouver, 1985) arbeider med fotografi, film og video, og har gjort seg internasjonalt bemerket de siste årene med et særegent, lekent og eksperimenterende bildespråk med klare kunsthistoriske referanser som hun trekker inn i vår tids nettkultur. Gjennom komplekse og visuelt slående sammenstillinger av gjenstander og bilder konstruerer hun tablåer og collager som tematiserer identitetskonstruksjon gjennom forbruk.