Picasso 347

1912 CH HOK Picasso 0115

Installation shot: Calle Huth / Henie Onstad Archive

Suite 347 was executed by Pablo Picasso at high speed in period of less than seven months; 347 works were completed in 200 days, from 16th March to 5th October 1968, when the artist entered his 87th year.

Date Place
Sal Haaken

A major effort and a unique series using all the copper graphic’s different techniques. Suite 347 plays a central role in the history of graphic art. In many ways it’s Picasso’s own life and art that he presents in Suite 347. In many of the prints we find self-portraits, where he as an old man is filled with sadness contemplating life, often with a dose of humour, and the whole series exposes a creativity beyond comparison.
Picasso shows his love to the woman, to women, but never without at the same time referring to the history of art, to the creation of art and to the contemplation of art. In this way the work is about more than the motif, it is about art itself.

Suite 347
is not a coherent series by either theme or motif. As with most of Picasso’s works these prints are acutely self-biographical and they collectively display a retrospective view of his life and work. At first sight, the suite seems like a cacophony of techniques, dimensions and expressions, yet upon closer inspection, certain motifs stand out and constitute smaller and larger series within the whole.

The works are mounted almost chronologically, with each work numbered in Picasso’s own order; he never gave the works titles. Here we find everything from the most painstakingly worked aquatints and mezzotints, to the simplest line engravings. The first 20 prints in Suite 347 constitute an overture in which of all the forthcoming performers literally make their entrance: scenes from circus and clown life, often with the artist present, rendered in a variety of costumes and ages. Most dominant, as in the rest of the series, is the motif of the artist and his model. The model always young and beautiful, while the artist is often presented in the role of the clown.

1912 CH HOK Picasso 0082

Installation shot: Calle Huth / Henie Onstad Archive

1912 CH HOK Picasso 0077

Installation shot: Calle Huth / Henie Onstad Archive

Suite 347 er ikke en sammenhengende serie over et tema, eller et motiv. Som det meste av Picassos arbeider er også dette verket sterkt selvbiografisk og utgjør samlet et tilbakeblikk på hans liv og arbeid. Serien fremstår nærmest som en kakofoni av teknikker, størrelser og uttrykk. Noen motiv peker seg likevel ut og danner små og store serier. Monteringen er tilnærmet kronologisk med nummer på hvert verk slik Picasso selv merket dem; han ga dem aldri egne titler. Her finner vi både nitidig utarbeidete aquatinter og mezzotinter og rene strektegninger. De første 20 arbeidene i serien er som en ouverture der de fremtidige skuespillerne gjør sin inntreden på arenaen: Scener fra sirkus- og gjøglerlivet, gjerne med kunstnerens tilstedeværelse i ulike aldre og bekledninger. Her som i resten av serie står kunstneren og hans modell sentralt. Modellen forblir alltid ung og vakker, mens kunstneren ofte spiller klovnens rolle.

Suite 347 har i seg selv en interessant historie. Kunstsamleren Arild Wahlstrøm begynte å samle Picasso like etter 2. verdenskrig. Store deler av Wahlstrøms Picasso-samling ble senere gitt til Nasjonalmuseet som en del av en arveavgift betalt til staten i form av Picasso-kunst. Picassos relasjon til Norge strakk seg lenger enn maleri og grafikk. I det viktige samarbeidet med Carl Nesjar oppdaget Picasso i voksen alder en ny måte å skape kunst på, som innledet et nytt kapittel i hans kunstnerskap. Det første, og i Norge kanskje det mest kjente eksempelet på dette, er Fiskerne som prydet endeveggen av Y-blokka i Oslo. Et bygg som delte mye slektskap med Henie Onstad Kunstsenter; kun ett år skiller dem i alder og de er begge bygget i naturbetong. En mindre ving i utstillingssalen er viet til dette samarbeidet, og Y-blokkas betydning, et tema Henie Onstad har jobbet med i over 35 år.

Utstillingen vil gå videre til KODE i Bergen, og den blir fulgt av en omfattende katalog.

  • Picasso 347
1912 CH HOK Picasso 0115
↑ Curator Karin Hellandsjø talks about the artist and his work.

Interview: Gunhild Varvin

Video: Jonas Kiste

Supported by Arild Wahlstrøms fond

Installation shots

  • 1912 CH HOK Picasso 0192

    Installation shot: Calle Huth / Henie Onstad Archive

  • 1912 CH HOK Picasso 0180

    Installation shot: Calle Huth / Henie Onstad Archive

  • 1912 CH HOK Picasso 0098

    Installation shot: Calle Huth / Henie Onstad Archive

  • 1912 CH HOK Picasso 0094

    Installation shot: Calle Huth / Henie Onstad Archive

  • 1912 CH HOK Picasso 0066

    Installation shot: Calle Huth / Henie Onstad Archive

  • 1912 CH HOK Picasso 0068

    Installation shot: Calle Huth / Henie Onstad Archive

  • 1912 CH HOK Picasso 0011

    Installation shot: Calle Huth / Henie Onstad Archive

  • 1912 CH HOK Picasso 0168

    Installation shot: Calle Huth / Henie Onstad Archive

  • 1912 CH HOK Picasso 0129

    Installation shot: Calle Huth / Henie Onstad Archive

  • 1912 CH HOK Picasso 0203

    Installation shot: Calle Huth / Henie Onstad Archive

  • 1912 CH HOK Picasso 0244

    Installation shot: Calle Huth / Henie Onstad Archive

  • 1912 CH HOK Picasso 0241

    Installation shot: Calle Huth / Henie Onstad Archive

  • 1912 CH HOK Picasso 0235

    Installation shot: Calle Huth / Henie Onstad Archive

  • 1912 CH HOK Picasso 0224

    Installation shot: Calle Huth / Henie Onstad Archive

  • 1912 CH HOK Picasso 0265

    Installation shot: Calle Huth / Henie Onstad Archive

  • 1912 CH HOK Picasso 0216

    Installation shot: Calle Huth / Henie Onstad Archive

Opening Night January 2, 2020

  • DSCF1545

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1559

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1565

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1567

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1571

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1589

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1593

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1601

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1618

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1625

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1634

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1640

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1642

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1647

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1654

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1656

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1659

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1660

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1669

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1661

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1671

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1680

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1692

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1688

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1696

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

Demonstration for Y-blokka January 2, 2020

  • DSCF1500

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1507

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1510

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1517

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1531

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

  • DSCF1536

    Photo: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Archive

Club Night with drawing class with Janine Magelssen February 13, 2020

  • IMG 2447

    Photo: Camilla Sune / Henie Onstad Archive

  • IMG 2444

    Photo: Camilla Sune / Henie Onstad Archive

  • IMG 2439

    Photo: Camilla Sune / Henie Onstad Archive

  • IMG 2438

    Photo: Camilla Sune / Henie Onstad Archive

  • IMG 2425

    Photo: Camilla Sune / Henie Onstad Archive

  • IMG 2420

    Photo: Camilla Sune / Henie Onstad Archive

  • IMG 2412

    Photo: Camilla Sune / Henie Onstad Archive

  • IMG 2405

    Photo: Camilla Sune / Henie Onstad Archive

  • IMG 2402

    Photo: Camilla Sune / Henie Onstad Archive

  • IMG 2401

    Photo: Camilla Sune / Henie Onstad Archive

  • IMG 2399

    Photo: Camilla Sune / Henie Onstad Archive

Today's exhibitions