Catherine Opie

Et øye med verden

Opie MG 4845

Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

Utstillingen Catherine Opie - Et øye med verden innleder høstsesongen på Henie Onstad.

Dato Sted
Storsal

Vårt forhold til fotografering og fotografiet er betydelig endret de seneste tiårene. I en tid hvor teknologien har muliggjort at alle bærer kamera i lommen, og hvor foto er en naturlig del av kommunikasjon i sosiale media, er den profesjonelle fotografen og fotokunstnerens rolle endret.

- I vår tid er det mer krevende og utfordrende å være fotograf enn noen gang tidligere. Vi er overeksponert og overstrømmet av bilder. Nå er min utfordring som fotokunstner å forsøke å holde på oppmerksomheten, og forhåpentlig få deg til å se på et fotografi lenger enn et sekund, uttaler Catherine Opie.


Det som ellers ikke ville blitt sett

Helt siden tidlig på 1990-tallet har Catherine Opie presentert bilder av personer, subkulturer, landskap og miljøer med tydelig engasjement for hvordan vi lever, minoritetenes rettigheter, demokrati og likeverd.

Gjennom sine fotografier har Catherine Opie en spesiell evne til å presentere samfunn som sjelden er gitt en stemme. Hun utforsker blant annet kjønn og identitet. Opies engasjement for demokrati og likeverd skinner gjennom i alle hennes arbeider.

Et gjennomgående trekk ved Catherine Opies fotoserier er hvordan vår identitet formes i forhold til stedene vi bor, og samfunnene og kulturene som vi er en del av. Utstillingen Catherine Opie - Et øye med verden vil presentere disse trekkene både gjennom sterke personportretter og særegne serier som dokumenterer våre omgivelser.

I utstillingen presenteres subkulturer i alt fra en tidlig serie med portretter kalt Girlfriends (1987-2008), som utforsker lesbisk identitet, via serien Portraits (1993-1997) som blant annet viser portretter av dragpersoner og transseksuelle, til serien Self-Portraits and Dyke (1993-2004), hvor Opie dokumenterer seg selv innenfor det skeive miljøet som hun er en del av.

Catherine Opies arkitektur- og landskapsfotografier presenteres blant annet i serien Freeways (1994), som viser de skulpturelle og arkitektoniske strukturene til amerikanske motorveier. I Et øye med verden vises også bilder fra serien Houses (1995), som viser fargesterke husfasader fra overklassehjem i Bel Air og Beverly Hills, samt serien Mini-malls (1997) som dokumenterer folketomme gater med fasadene til karakteristiske kjøpesentre i USA.

Utstillingen viser også bilder fra Twelve Miles to the Horizon (2009). Dette er en serie fotografier tatt på en overfart med et frakteskip på Stillehavet, fra Busan i Sør Korea til Long Beach i California, hvor Opie dokumenterte alle soloppganger og solnedganger i elleve dager.

Et øye med verden presenterer også et utvalg av fotografiene som Opie tok da hun dokumenterte Elizabeth Taylors hjem, og skapte et portrett av den legendariske filmskuespillerinnen kun gjennom møbler, klær og gjenstander i hennes bolig, og uten Taylor selv tilstede.

Catherine Opies fotografier er tidligere vist i utstillinger på blant annet Centre Pompidou i Paris, Solomon R. Guggenheim Museum i New York, The Los Angeles County Museum of Art, Institute of Contemporary Art i Boston og The Photographers’ Gallery i London. Hun er bosatt i Los Angeles og er også professor i fotografi ved University of California i LA.

  • Catherine Opie ─ Et øye med verden

Installasjonsbilder

  • Opie MG 4865

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Opie MG 4785

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Opie MG 4743

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Opie MG 4744

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Opie MG 4763

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Opie MG 4759

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Opie MG 4761

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Opie MG 4816

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Opie MG 4827

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Opie MG 4798

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Opie MG 4777

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

Åpningsarrangement 5. oktober 2017

  • 20171004 151158

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • 20171004 182734

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • 20171005 103300

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • 20171005 114156

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • 20171005 114326

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • 20171005 114240

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • 20171005 101622

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • 20171004 193356

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • MG 4911

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 4932

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 4947

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 4963

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 4974

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 4980

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 4995

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 5028

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 5041

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 5047

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 5056

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 5065

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 5074

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkivv

  • MG 5090

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkivv

  • 20171005 203509

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • MG 5121

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • 20171005 203848

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv