Magdalena Abakanowicz
Organiske strukturer
Foto: Tore H. Røyneland / Henie Onstad arkiv
Abakanowicz skapte på 1960-tallet en serie monumentale verk laget av forskjellige fibre. Hun jobbet med sisal, hestehår og kraftig tauverk. Dette krevde et nytt kunstnerisk uttrykk. Abakanowicz brøt med tradisjonelle billedvevkonvensjoner og skapte en ny tendens i den europeiske teppekunsten. Det var ikke kun tepper hun lagde, men fritthengende tekstilskulpturer som forholdt seg til rommet.
Abakanowicz hadde to separatutstillinger i Norge på 1960- og 1970-tallet, i tillegg til at hun i 1965 deltok på utstillingen Moderne polsk billedvev på Kunstindustrimuseet i Oslo. På Henie Onstad, desember 1977, presenterte hun Magdalena Abakanowicz. Organiske Strukturer. Utstillingen var omfattende og talte til sammen 58 verk i Prisma-salene. En utstilling mange husker, og som skapte mye oppmerksomhet. Fra denne kjøpte Henie Onstad Brun Frakk (1968) og fikk Hode (1976) i gave av kunstneren. Brun Frakk ble stilt ut mange steder på 1970-tallet. Utstillingshistorikken er et eksempel på Abakanowiczs internasjonale tilstedeværelse på denne tiden.
Abakanowicz fikk stor innflytelse på norske tekstilkunstnere på 1960- og 1970. På 1960-tallet var det langt fra vanlig med store separatutstillinger av kvinnelige tekstilkunstnere i Norge, samtidig som det store formatet Abakanowicz jobbet i, selvtilliten og troen på egen uttrykkskraft var noe nytt blant samtidens kvinner. Å være kvinnelig kunstner og å tenke stort på denne tiden, var ikke allment. Men det var de som gjorde det likevel.
Tekst: Caroline Ugelstad
Dagens utstillinger
Arkitekturen på Henie Onstad
Proveniensprosjekt ved AHO
Christian Skredsvig – Mot det moderne
Alia Farid: Bneid Al Gar
Lise Wilhelmsen Art Award-utstilling
Merz! Flux! Pop!
Ny montering
Sonja Henie
Objekter, premier og historie
Yayoi Kusama
Skulptur og installasjon