Marina Abramović

The Cleaner

Marina MG 0113

Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

Når Marina Abramović åpner utstillingen The Cleaner på Henie Onstad Kunstsenter 24. november, får det norske publikum en unik mulighet til å oppleve den første, store retrospektive mønstringen av hennes arbeider i Europa. Utstillingen er laget i nært samarbeid med kunstneren selv og vil også presentere det helt nye deltagende arbeidet The Abramović Method.

Dato Sted
Prisma-saler og Studio

Marina Abramović er performancekunstens dronning og har gjennom 50 år brukt sin egen kropp som lerret. Gjennom smerte, risiko og utholdenhet har hun satt seg selv i scene for å sette følelsene i gang hos publikum.

Abramović er en av samtidskunstens viktigste skikkelser og gjennom et helt liv har hun satt sitt preg på kunstscenen. Tittelen The Cleaner, spiller på at Abramović har ryddet i sitt omfattende kunstnerskap, men også i sin fortid. Utstillingen viser hennes lange karriere som kunstner, og hvordan hun har satt sitt tydelige preg på performancekunsten. I utvalgte helger blir det i tillegg satt opp nye performancer (såkalte re-enactments) av Abramović sine mest ikoniske verk.

Presentasjonen på Henie Onstad Kunstsenter skjer parallelt med at kunstsenteret selv fyller 50 år. Siden oppstarten i 1968 har Høvikodden i tillegg til å vise utstillinger, vært et viktig sted for musikk, performance, teater og dans. Dette gjør at Henie Onstad er en naturlig arena for å presentere nettopp dette kunstnerskapet. Som del av kunstsenterets feiring, lager Abramović også et nytt deltagende kunstverk i Sal Haaken hvor publikum inviteres inn den siste uken i februar.

Utstillingen er organisert av Moderna Museet, Stockholm i samarbeid med Louisiana Museum for Moderne Kunst, Henie Onstad Kunstsenter og Bundeskunsthalle Bonn.

  • Marina Abramović ─ The Cleaner

Installasjonsbilder

  • Marina MG 0017

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Marina MG 0029

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Marina MG 0009

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Marina MG 0096

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Marina MG 0110

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Marina MG 0119

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Marina MG 0137

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Marina MG 0167

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Marina MG 0156

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Marina MG 0168

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Marina MG 0195

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

Åpningsarrangement 23. november 2017

  • MG 0342

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 0328

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 0300

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 0434

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • P1040642 2

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • MG 0487

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 0468

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • P1040591

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • P1040559

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • MG 0249

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 0247

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • P1040553

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • MG 0363

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 0461

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 0427

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 0474

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 0418

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 0399

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 0389

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 0377

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

Marina Abramović besøker Henie Onstad 1. juni, 2017 i forkant av utstillingen

  • 20170601 100721 Kopi

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • 20170601 101407 Kopi

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • 20170601 105029 Kopi

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • 20170601 105041 Kopi

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • 20170601 105206 Kopi

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • 20170601 105712 Kopi

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • 20170601 105722 Kopi

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • 20170601 105946 Kopi

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • 20170601 110140 Kopi

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • 20170601 110348 Kopi

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • 20170601 110444 Kopi

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • 20170601 110501 Kopi

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • 20170601 110533 Kopi

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • 20170601 110708 Kopi

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • 20170601 111052 Kopi

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv

  • 20170601 111104

    Foto: Gunhild Varvin / Henie Onstad arkiv