Christian Skredsvig – Mot det moderne

Utstilling
DSC7657

Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

Christian Skredsvig (1854–1924) er skrevet inn i norsk kunsthistorie gjennom ikoniske bilder som Seljefløyten (1889) og Sankthansaften (1886). 100 år etter hans død ser Henie Onstad på kunstneren med nytt blikk og løfter frem hans moderne ambisjoner i stor ny utstilling.

Dato Sted
Storsal

Christian Skredsvig bodde lenge i Bærum og malte flere motiver fra blant annet Sandvika, Høvik og Fleskum. Han knyttes til kunsttradisjoner dypt forankret i 1800-tallet og ikke umiddelbart til tanker om det moderne. Likevel er utstillingen Christian Skredsvig – Mot det moderne sin kuratoriske ambisjon å sette det moderne hos Skredsvig i relieff. Ikke ved å hevde at han brøt gjennom som modernist selv, men ved å vise de ambisjonene, konfliktene og valgene som han som kunstner ble konfrontert med på veien mot et slikt kunstnermål.

Skredsvigs samtid var en enorm brytningstid på mange områder. Han tok aktiv del i denne tidens ambisjoner og utfordringer på en ofte overbevisende måte. 100 år etter hans død inviterer kunstneren og hans samtid til nylesninger og revisjoner.

Seljeflõyten justert2

Christian Skredsvig, Seljefløyten, 1889. Privat samling. Foto: Øystein Thorvaldsen

Sankthans KMS1309

Christian Skredsvig, Sankthansaften på Dælivannet, 1886. Statens museum for kunst, København. Foto: Jakob Skou-Hansen / SMK

Få norske kunstnere er så folkekjære og allsidige som Christian Skredsvig. Skredsvig opplevde stor suksess i Paris med sine storslåtte Salon-malerier, som begeistret kritikerne og kanskje inspirerte impresjonisten Claude Monet, som denne utstillingen blant annet spekulerer i. Etter suksessen i Paris var han også den viktigste Fleskum-maleren i sin samtid, med kjente bilder som Seljefløyten og Sankthansaften.

Skredsvig malte side-om-side med Edvard Munch på den franske rivieraen, men ble likevel aldri en utpreget modernist på samme måte som sin yngre venn. I utstillingen undersøkes Skredsvigs kompliserte forhold til modernismens tendenser ved blant annet også å trekke inn flere andre kunstnere, som Edvard Munch, Kitty Kielland, Harriet Backer, Erik Werenskiold og Eilif Petersen. Utstillingen avdekker motsetningene i et velkjent kunstnerskap, og ser på hvordan det moderne oppstår gjennom hardkjøpte forhandlinger mellom nyvinninger og tradisjon. Ikke minst kommer utstillingen med et nytt blikk på Fleskumsommeren i 1886.

Skredsvig50x65cm Fleskum kopi

Christian Skredsvig, Vannliljer, Dælivann, ca. 1890. Privat eie. Foto: Øystein Thorvaldsen

115

Christian Skredsvig, Aften i St. Jean, 1892. Privat eie. Foto: Øystein Thorvaldsen

Utstillingen er kuratert av Caroline Ugelstad, direktør for samling og utstilllinger ved Henie Onstad, sammen med Øystein Sjåstad, professor i kunsthistorie ved Universitetet i Oslo, og Victor Plahte Tschudi, kunsthistoriker og professor i arkitekturhistorie ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.

Det er laget en omfattende katalog til utstillingen med nyskrevne tekster av Inger M. L. Gudmundson, Maryclaire Pappas, Clarence Burton Sheffield Jr., Karin Sidén, Øystein Sjåstad, Victor Plahte Tschudi og Caroline Ugelstad. Katalogen er redigert av Øystein Sjåstad, gis ut på Orfeus forlag og er designet av Erland Banggren.

Utstillingen er generøst støttet av Sparebankstiftelsen DNB og muliggjort av rause lån fra blant annet Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo, De Kongelige Samlinger, Statens museum for kunst, København, Nationalmuseum, Stockholm, Den franske stat, KODE kunstmuseer og komponisthjem, Bergen, Lillehammer Kunstmuseum , Stavanger Kunstmuseum, Buskerudmuseet, Hagan Skredsvig Kunstnerhjem, samt alle private utlånere.

Utstillingen reiser videre til Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm i 2025.

Christian Skredsvig forside
↑ Christian Skredsvig - Mot det moderne

Ny katalog redigert av Øystein Sjåstad og gitt ut på Orfeus forlag.

  • Christian Skredsvig – Mot det moderne

Installasjonsfoto:

  • DSC7714

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC7660

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC7659

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC7646

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC7641

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC7651

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC7631

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC7668

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC7682

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC7680

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC7673

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC7691

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC7702

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC7693

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC7705

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

Utstillingsåpning 07.11.24

  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 4326

    Foto: Julie Hrnčířová (Studio Abrakadabra) / Henie Onstad Kunstsenter⁠ ⁠

  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 4231

    Foto: Julie Hrnčířová (Studio Abrakadabra) / Henie Onstad Kunstsenter⁠ ⁠

  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 4364

    Foto: Julie Hrnčířová (Studio Abrakadabra) / Henie Onstad Kunstsenter⁠ ⁠

  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 4443

    Foto: Julie Hrnčířová (Studio Abrakadabra) / Henie Onstad Kunstsenter⁠ ⁠

  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 4544

    Foto: Julie Hrnčířová (Studio Abrakadabra) / Henie Onstad Kunstsenter⁠ ⁠

  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 4582

    Foto: Julie Hrnčířová (Studio Abrakadabra) / Henie Onstad Kunstsenter⁠ ⁠

  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 4624

    Foto: Julie Hrnčířová (Studio Abrakadabra) / Henie Onstad Kunstsenter⁠ ⁠

  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 4639

    Foto: Julie Hrnčířová (Studio Abrakadabra) / Henie Onstad Kunstsenter⁠ ⁠

  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 5083
  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 4738

    Foto: Julie Hrnčířová (Studio Abrakadabra) / Henie Onstad Kunstsenter⁠ ⁠

  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 5036

    Foto: Julie Hrnčířová (Studio Abrakadabra) / Henie Onstad Kunstsenter⁠ ⁠

  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 4683

    Foto: Julie Hrnčířová (Studio Abrakadabra) / Henie Onstad Kunstsenter⁠ ⁠

  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 5023

    Foto: Julie Hrnčířová (Studio Abrakadabra) / Henie Onstad Kunstsenter⁠ ⁠

  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 5189

    Foto: Julie Hrnčířová (Studio Abrakadabra) / Henie Onstad Kunstsenter⁠ ⁠

  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 4918

    Foto: Julie Hrnčířová (Studio Abrakadabra) / Henie Onstad Kunstsenter⁠ ⁠

  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 4862

    Foto: Julie Hrnčířová (Studio Abrakadabra) / Henie Onstad Kunstsenter⁠ ⁠

  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 4852

    Foto: Julie Hrnčířová (Studio Abrakadabra) / Henie Onstad Kunstsenter⁠ ⁠

  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 4835

    Foto: Julie Hrnčířová (Studio Abrakadabra) / Henie Onstad Kunstsenter⁠ ⁠

  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 4879

    Foto: Julie Hrnčířová (Studio Abrakadabra) / Henie Onstad Kunstsenter⁠ ⁠

  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 4814

    Foto: Julie Hrnčířová (Studio Abrakadabra) / Henie Onstad Kunstsenter⁠ ⁠

  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 4810

    Foto: Julie Hrnčířová (Studio Abrakadabra) / Henie Onstad Kunstsenter⁠ ⁠

  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 4784

    Foto: Julie Hrnčířová (Studio Abrakadabra) / Henie Onstad Kunstsenter⁠ ⁠

  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 4724

    Foto: Julie Hrnčířová (Studio Abrakadabra) / Henie Onstad Kunstsenter⁠ ⁠

  • HO studioabrakadabra Christian Skredsvig 5212

    Foto: Julie Hrnčířová (Studio Abrakadabra) / Henie Onstad Kunstsenter⁠ ⁠

Dagens utstillinger