Nikolai Astrup

Norske landskap

Image 87 2x

Økologi, bærekraft og menneskenes samspill med naturen står i sentrum når Henie Onstad Kunstsenter åpner tidenes største presentasjon av Nikolai Astrup (1880-1928).

Dato Sted
Storsal og Prisma-saler

I 2016 har Nikolai Astrup blitt presentert i en stor, internasjonal utstilling som har fått massiv omtale i britiske medier. The Guardian påpekte blant annet at Astrup burde vært like berømt som Edvard Munch.

Etter Astrups store suksess i London ved Dulwich Picture Gallery, kommer utstillingen hjem til Norge og Henie Onstad Kunstsenter. Her blir den utvidet med flere nye innlån og nyproduserte verk.

Utstillingen vil vise 104 malerier og trykk og inkluderer arbeider som tidligere ikke har vært vist offentlig. Publikum kan utforske Astrups lysende, fargerike malerier og hans nyvinninger innen grafiske teknikker. I Astrups bilder møter vi en verden som var viktig for ham. Han skildrer sin barndoms oppvekst i Jølster og motiv som prestegården hvor han vokste opp, den nydelige gården ved Sandalstrand (også kjent som Astruptunet) og utsikt over Jølstravannet er sentrale motiv. Astrup var internasjonalt orientert mens han levde og gjorde flere reiser og studier utenlands, men han valgte likevel å male sin egen hjembygd i Jølster hvor han tilbragte størstedelen av sitt liv.

Som en av Norges mest folkekjære kunstnere, endret Nikolai Astrup vår idé om det norske landskapet til en levende og mytisk verden. Natur og kulturlandskap står sentralt i kunstnerens storslåtte og vakre skildringer. Her kan publikum møte trollet i treet, isdronningen i fjellet og leve seg inn i fargesymfonier og former, komponert som om det var musikk. Astrups malerier av jonsokbål har utviklet seg til å bli blant de mest kjente bilder i norsk malerkunst og er selvfølgelig inkludert i utstillingen.

For å aktualisere og tematisere Astrups engasjement for naturen, er det satt i gang flere større prosjekter på Høvikodden. Her kan publikum i sommer oppleve bier på taket, dra på ekspedisjon i humlestien i skulpturparken, se Astrups egen rabarbra dyrket frem i store bed ute og inne samt rugkorn og poteter slik de vokser som del av større kunstverk.

Astrup var opptatt av menneskenes samspill med naturen. Arbeidslivet på gården og billedkunsten gikk hånd i hånd. Engasjementet for naturen leses i bildene hans. Nye verk av kunstnerne Book & Hedén, B. A. Huseby, Futurefarmers med Martin Lundberg og Åsa Sonjasdotter er skapt for anledningen og inkludert i presentasjonen. I disse nye arbeidene, som kretser rundt jordbruk, økologi og studier av planter, finner vi gjenklang fra Astrups verdier.

De nye verkene går i dialog med Astrup både inne og ute – som en forlengelse og aktualisering av Astrup. Samtidskunstdelen av utstillingen inne står frem til 21. august.

  • Nikolai Astrup ─ Norske landskap

Installasjonsbilder

  • MG 9908

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 9915

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • 6666

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 9877

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 0111

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 8224

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 8232

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 9928

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 9923

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 8260

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 0123

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 9932

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

Åpningsarrangement 9. juni 2016

  • Ø1

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Ø2

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Ø9

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Ø16

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 7478

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • IMG 7047

    Foto: Nabeeh Samaan / Henie Onstad arkiv

  • IMG 6999

    Foto: Nabeeh Samaan / Henie Onstad arkiv

  • IMG 7014

    Foto: Nabeeh Samaan / Henie Onstad arkiv

  • MG 7505

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • IMG 7054

    Foto: Nabeeh Samaan / Henie Onstad arkiv

  • Ø13

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Ø11

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Ø12

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Ø4

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Ø15

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • Ø14

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • IMG 6964

    Foto: Nabeeh Samaan / Henie Onstad arkiv

  • IMG 7130

    Foto: Nabeeh Samaan / Henie Onstad arkiv

  • IMG 6961

    Foto: Nabeeh Samaan / Henie Onstad arkiv

  • IMG 7209

    Foto: Nabeeh Samaan / Henie Onstad arkiv

  • IMG 7195

    Foto: Nabeeh Samaan / Henie Onstad arkiv

  • IMG 7191

    Foto: Nabeeh Samaan / Henie Onstad arkiv

  • IMG 7176

    Foto: Nabeeh Samaan / Henie Onstad arkiv

  • MG 7590

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 7570

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 7640

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • IMG 7144

    Foto: Nabeeh Samaan / Henie Onstad arkiv

  • MG 7673

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • MG 7652

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • IMG 7125

    Foto: Nabeeh Samaan / Henie Onstad arkiv