MIDLERTIDIG STENGT: Nils-Aslak Valkeapää / Áillohaš

Retrospektiv

NTRMV39 00349

Nils-Aslak Valkeapää / Áillohaš, Skisse, 1983.

Stiftelsen Lásságámmi / Lásságámmi Foundation.

Den største retrospektive utstillingen med arbeidene til den samiske kunstneren Nils-Aslak Valkeapää / Áillohaš (1943-2001) til nå.

Dato Sted

Du kan kjøpe museumsbillett på nett eller i disken når du kommer. Enkelte arrangementer har plassbegrensning og krever egen billett.

  • Voksen 120,-
  • Student 70,-
  • Skoleklasse + Under 18 år Gratis
  • Medlem Gratis + 1

Høstens store presentasjon av Áillohaš viser nyskaper innen samisk joik og visuell kunst, og en nordisk pioner innen poesi, kunstnerbøker og lydkunst. Utstillingen er retrospektiv og presenterer over 150 verk.

Nils-Aslak Valkeapää / Áillohaš er for mange kjent som skuespiller i filmen Ofelaš (Veiviseren) og for å ha joiket under åpningen av Lillehammer-OL. Andre kjenner han som den første samiske forfatteren som mottok Nordisk Råds litteraturpris og komponisten som mottok Prix Italia. Men i Sápmi er Áillohaš et kulturikon og nasjonsbygger.

Áillohaš ble født inn i en reindriftsfamilie. Hans mor Ellen Susanna kom fra Ulisuolu/Uløya i Nord-Troms, mens faren Johannes kom fra Gárasavvon/Karesuando-området på finsk side av Sápmi. Da han ikke hadde det i seg å drepe dyr, begynte Áillohaš på lærerskolen. Men planen var aldri å undervise – det var her han kunne komme i nærkontakt med litteratur, billedkunst og musikk.

Etter å ha tatt eksamen i 1966 dedikerte Áillohaš seg til å være en ’samenes dreng’. Han var sentral i å etablere samiske forlag, forbund og festivaler, og kjempet for urfolksrettigheter i internasjonale fora. I tillegg etterlot han seg et betydelig tverrkunstnerisk livsverk ­– Áillohaš var en nyskaper innen samisk joik, litteratur og billedkunst, og en nordisk pionér innenfor artists books, lydkunst og poesi.

Foto: Rolf Chr. Ulrichsen/Aftenposten /NTB scanpix
↑ Nils-Aslak Valkeapää/Áillohaš Beattegis, 1991 / Nils-Aslak Valkeapää/Áillohaš in Beattet/Pättikkä

Foto: Rolf Chr. Ulrichsen/Aftenposten /NTB scanpix

Valkeapaa NTRMV39 00227
↑ Nils-Aslak Valkeapää, Nama haga / Untitled, 1995

Foto: Øystein Thorvaldsen / Lásságámmi vuođđudus / The Lásságámmi Foundation

Nils-Aslak Valkeapää etterlot seg et betydelig tverrkunstnerisk livsverk. Han var en nyskaper innen samisk joik, litteratur og billedkunst, og en nordisk pionér innenfor kunstnerbøker, lydkunst og poesi. Som han selv uttalte: «I vår kulturtradisjon er alle kunstnere… Tradisjonelt har han eller hun måtte gjøre nesten alt som trengs i det daglige, og selv må en synge, fortelle, lage saker. Levemåten er kunst».

  • Nils-Aslak Valkeapää / Áillohaš

Installasjonsbilder

  • DSC7866

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC7876 2

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC7897

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC7885

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC7881

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC7925
    ↑ Hilde Skancke Pedersen har rekonstruert sin scenografi fra Festspillene i Nord-Norge i 1991.

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC7935

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC7901
    ↑ På skjermene vises Matti Aikios videoportrett av Lásságámmi.

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC7953

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

Åpningsarrangement 22. oktober 2020

  • DSCF2323

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2348

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2369

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2374

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2372

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2381

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2406

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2413

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2423

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2333

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2448

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2453

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2444

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2447

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2440

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2439

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2450

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2445

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2441

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2464

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2438

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2456

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2463

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2437

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2435

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2434

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2466

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2432

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2482

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2469

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2471

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2478

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2452

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2480

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2473

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2494

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2484

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2492

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2496

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSCF2498

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

Referanser

  1. Sápmi refers to the areas where the Sámi people have traditionally lived, and stretches over four countries: Norway, Sweden, Finland and Russia.

I samarbeid med

Art channel