Terje Nicolaisen

Paperwork

T Erje MG 0989 13

Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

Terje Nicolaisens (f. 1964) separatutstilling ved Kunstsenteret er delvis et tilbakeblikk på to sentrale serier med tegninger utviklet siden tidlig på nittitallet, samt en helt ny serie med arbeider som tar kunstnerens kontorarbeid som utgangspunkt.

Dato Sted
Prisma-saler

Uttrykket og motivene i Terje Nicolaisens arbeider spenner vidt, fra direkte og underfundige “one-liners” som ofte kommenterer en internasjonal eller nasjonal situasjon på kunstscenen, til åpne og sarte poetiske antydninger, sitater og henvisninger til andre kunstverk og kunstnere.

Nicolaisens kunstneriske virksomhet er basert på tegnemediet. Nicolaisen definerer tegning som bedt vidt begrep. Hans tegninger kan være alt fra små upretensiøse pennetegninger til store komplekse malerier på papir. Han arbeider også med både en egen form for dokumentasjon av egne arbeider, en dokumentasjon som har utviklet seg til et originalt arkiv av inventarlister og unike kunstnerbøker.

Utstillingen er i hovedsak basert på serien Selected Proposals 1995 – 2005. Det er de spesielle, norske maktforholdene man må ha i mente når man skal forholde seg til Nicolaisens ironiske, utfordrende og poengterte arbeider. I arbeidene sine utfordrer han den kunstnerstyrte makten i Norge like mye som den mer autoritære, museale. Samtidig kommenterer arbeidene også byplanleggingens konsekvenser og kommersielle interesser, slik som den store serien med malerier med tittel Visa Paintings. Disse ble opprinnelig laget som utsmykkingsforslag til gjesterommene på hotell Oslo Plaza. Visa Paintings kan sees som en potensielt uendelig lang serie av malerier, hvor fremstillingsmåten, det vil si den kunstneriske produksjonen, etterligner måten kredittkortet dras gjennom gammeldagse betalingsterminaler. Akrylmaling legges i tre til fire felt på et avlangt papir. En spatel brukes for å trekke malingen utover arket, noe som etterlater en lang malerisk stripe komponert av ulike farger. Visa Paintings kan også sees som en humoristisk kommentar til fetisjeringen av det kunstneriske arbeidet, og som en henvisning til det store, abstrakte, amerikanske maleriet slik det oppstod på 50-tallet.

  • Terje Nicolaisen ─ Paperwork

Installasjonsbilder

  • T Erje MG 0989 7

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • T Erje MG 0989 15

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • T Erje MG 0989 14

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • T Erje MG 0989 12

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • T Erje MG 0989 11

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • T Erje MG 0989 10

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • T Erje MG 0989 9

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • T Erje MG 0989 8

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • T Erje MG 0989 6

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • T Erje MG 0989 5

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • T Erje MG 0989 4

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • T Erje MG 0989 3

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • T Erje MG 0989 2

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • T Erje MG 0989 1

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • T Erje MG 0989 17

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • T Erje MG 0989 16

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv